11111

Stresszkezelés

Rohanó világunkban, életünk minden szakaszában vannak stresszhelyzetek. Tanulás, vizsgák, munkahely, közlekedés, betegség, és még sok más oka lehet a bennünk jelentkező, növekvő feszültségnek. A stresszt nem tudjuk kiküszöbölni, de a stressz ránk való hatását kontrollálni tudjuk. Ez a stressz kezelés folyamata. Ez, megtanulható!

Mi a stressz?

A szervezet reakciója a stresszre az ún. általános alkalmazkodási szindróma, melynek során jellegzetes tünetek tapasztalhatóak és jól meghatározott biokémiai folyamatok zajlanak le a testben. Ennek három, jól elkülöníthető fázisa van a reakciók szintjén.

Az első fázis az ún. alarm reakció (vagy vészreakció), azaz beindul a test természetes védekező mechanizmusa: az izmok megfeszülnek, a szív gyorsabban ver, a légzésszám felgyorsul, pupillák kitágulnak

A második fázis, az ellenállás avagy a stresszhez való hozzászokás  (adaptálódás). Amennyiben a stressz oka nem szűnik meg, ez a test válasza hosszú távú védekezésként. Jelei: magas vérnyomás, magas vércukorszint. Ebben a szakaszban a test védekező mechanizmusa már túlhasznált és esetlegesen betegséghez vezethet. Ha a stressz teli állapot elhúzódik és nincs mód, pihenésre, kikapcsolódásra, relaxációra, úgy kóros fáradtságérzés, koncentráció zavar jelentkezik, és irritáltság és / vagy letargia érzés jelentkezik.

A harmadik fázisban jelentkezik a kimerültség. Kifogynak az energia és immun tartalékok. Mentális, fizikai és az érzelmi források súlyos hiányt szenvednek. A vércukorszint jelentősen lecsökken, a stressz tolerancia is lecsökken és előrehaladott mentális és fizikai kimerültség, betegség következik be.

A stressz eredete:
Stressz teli világban élünk.  A külvilág eseményeitől nem tudjuk függetleníteni magunkat, de, amit tehetünk, hogy időben felismerjük a ránk ható események negatív hatását és teszünk ellene: megtanuljuk kontrollálni az eseményeket, melyek bennünk játszódnak le!
Számos dolog válthat ki stresszes állapotot, melyek hatása, intenzitása és időbeli elhúzódása különböző. Az alábbi lista – teljesség nélkül – szemléltet néhány okot, súlyosságukat tekintve sorrendbe állítva:

  • házastárs, partner, közeli családtag halála
  • válás, szeparáció
  • közeli rokon, barát halála
  • betegség,  baleset, sérülés
  • terhesség, szülés, örökbefogadás
  • szexuális problémák
  • családtagok közötti tartós konfliktus, veszekedés
  • gyermek(ek) elköltözése a szülői házból.

Nemcsak a személyes, magán életi problémák válthatnak ki stresszt, hanem a munkahelyi körülmények (munkahely elvesztése, nyugdíjazás, munkakör vagy munkakörülmények megváltozása, főnökkel való problémák), peres ügyek, változás a pénzügyekben vagy a szociális életben,  vagy akár a nyaralás, utazás és a közlekedés. Nyilvánvalóan, ezek az okok nem egyformán hatnak mindenkire, van, akire az egyik nagyobb intenzitással hat, és van, akire kevésbé. És nem egyformán bírjuk el, vagy kezeljük ezeket a helyzeteket.

Tünetek:
Kezdetben a test maga védekezik, majd a stressz elmúltával a szervezeti egyensúly helyreáll. Ha a stressz nem múlik, vagy a stressz helyzetet nem lehet megszüntetni (objektív okokból kifolyólag), vagy  akár egyszerre  több stressz teli helyzet is fennáll,  akkor kell felismerni ezeket a jeleket – mentális, fizikai, érzelmi – melyeket szervezetünk ad. És meg kell kezdeni a stresszt kontrolláló folyamatot.

A stressz okozta korai jelek, a kezdeti tünetek:

  • Vércukorszintben hirtelen változás (alacsony, magas)
  • Hirtelen, jelentős testsúlyváltozás, Étvágytalanság vs fokozott éhségérzet
  • Vérnyomás problémák (alacsony, magas, ingadozó)
  • Ismétlődő, gyakori megfázások, influenza, egyéb fertőzések
  • Fokozott türelmetlenség, ingerlékenység
  • Fáradtság, alvászavar (pl. fáradt, de nem bír aludni), túlzott fáradtság
  • Körömrágás, fogcsikorgatás, hajhullás,
  • Ideges beszéd, egyéb beszéd nehézség
  • Fejfájás, izomfájdalmak, mellkasi fájdalom, Menstruációs problémák
  • Szociális, társas élettől való visszavonulás, visszahúzódás

A tünetekből egyszerre több is jelen lehet. Ezek olyan általános tünetek, melyek mögött egyéb betegség is meghúzódhat, tehát ellenőrző orvosi vizsgálatra mindenképpen szükség van, a stresszkezelést megelőzően.
A nem kezelt korai tünetek – a stressz további fennálltával – állandósulhatnak, intenzitásuk fokozódhatnak, tovább súlyosbodhatnak illetve egyéb tünetek is kialakulhatnak.

Fizikai tünetek:
A fentebb említetteken kívül tapasztalható még: izomfeszülés (nyaki, háti, mellkasi izmokban) gyakori émelygés, hányás, gyakori hasmenés, vagy székrekedés fokozott verejtékezés, izzadás vagy hideg kéz-láb, remegés, rángatózás, dadogás vagy egyéb beszédzavarok.

Az érzelmekben látható jelek, tünetek:
Irritáltság, dühkitörések, ellenségeskedés, aggódás – szorongás, türelmetlenség, csökkent érdeklődés, csökkent kezdeményező készség, sírásra való hajlam, másokkal szembeni megnőtt kritikai hajlam, önleértékelés, “negatív szem”.

Stressz jelei, tünetei a viselkedésben:
Élvezeti szerek megnőtt fogyasztása (cigaretta, kávé, alkohol), agresszív tartalmú viselkedés, beszéd (pl. vezetés is), figyelmetlenség,  gondatlanság, balesetezési hajlam, kényszeres viselkedések, ideges nevetés.

Kognitív tünetek:
Feledékenység, a figyelem terjedelmének és intenzitásának csökkenése, percepciós (észlelési) zavarok, a gondolkodási folyamat rendezetlensége, az események negatív értékelése, csökkent / túlzott fantázia élet, koncentráció hiány, a tudati kontrol hiánya / túlzott kontrol, csökkent gondolati teljesítmény.

A stressz helyzeteket nem mindig lehet megszüntetni, de sokszor tudunk rajta változtatni. Egy biztos, hogy  saját szervezetünk reakciói, és gondolkodásunk, azaz a saját viszonyulásunk a stressz okához megváltoztatható: a stressz kontrollálható és a stressz állapot meg is szüntethető.